• Z-põlvkond on sündinud aastatel 1996-2012.
• Umbes pool sellest põlvkonnast juba töötab.
• Viie aasta pärast moodustab Z-põlvkond kolmandiku kogu maailma tööjõust.
• Turbulentsel ajal tööturule sisenemine võib olla nii positiivne kui negatiivne – ühelt poolt on potentsiaali tohutult, aga samas ka oht elu hammasrataste vahele jäämiseks.
ManpowerGroup poolt 16 riigis läbiviidud 12 000 töötajaga uuring kinnitab, et tegu on vastuolulise põlvkonnaga.
Ühelt poolt plaanivad ligi pooled (47%) selle põlvkonna töötajatest vahetada järgneva poole aasta jooksul töökohta, teisalt on see põlvkond varasematest ebakindlam ja paljud vastanutest ei usu, et leiavad asemele töö, mis neile hästi sobib. Lisaks selgus sama uuringu käigus, et tegu on põlvkonnaga, mis kogeb kõige enam tööstressi, koguni 52% märkis, et see on nende töös igapäevane. Võrdluseks näiteks nö pensioniealiste ja -eelikute põlvkonnas (1946-1964) on see protsent 33, kuigi ka selle vanusegrupi jaoks on aeg keeruline, sest tuleb hakkama saada tehnoloogia ülikiire arenguga, milles Z-põlvkonnal on vanemaealiste ees selged eelised.
Tööandjatele pakub see põlvkond mitmeid väljakutseid, sest rohkem kui nende vanemad, peab Z-põlvkond oluliseks töö- ja eraelu tasakaalu, hübriidtöö tegemise võimalusi, töist mitmekesisust ning erinevaid palka täiendavaid boonuseid. Enam kui 40 000 tööandja seas läbi viidud rahvusvaheline uuring kinnitab, et selle põlvkonna ootuste rahuldamine on üks prioriteete, näiteks 56 protsenti tööandjatest püüab pakkuda paremaid võimalusi töö- ja eraelu ühildamiseks ning 37 protsenti tööandjatest annab võimalusi paindlikuks hübriidtööks. Tööandjate pingutustest hoolimata märgitakse, et see põlvkond on vähem pühendunud kui eelnevad noorte põlvkonnad ja see tendents on kasvav. Muuhulgas näitavad uuringud, et selle põlvkonna inimesed tunnevad tööandjaga väiksemat sidet, mis lojaalsust kasvatada ei aita.
Teisalt on tegu põlvkonnaga, mis on juba sündinud digiajastul, noorte jaoks on tehnoloogiad ja automatiseeritus elementaarsed, tehisaruta ei kujuta nad elu ettegi, loomulikult kasutatakse seda ka tööl. Selle põlvkonna eeliseks eelkäijate ees on võimekus kiiresti ümber orienteeruda, kohanduda ja vajadusel rolli muuta. Suur osa sellest põlvkonnast leiab, et peab pidevalt juurde ja ümber õppima. Ligi pooled selle põlvkonna esindajatest on altid võtma endale lisakohustusi, mis pakuvad tööalast arengut. Mitme tööandja heaks töötamine on Z-põlvkonna jaoks normaalsus ja enamik noori usub, et praktiline töö on parim õppimise vorm.
Eestis tegutsevad värbajad on suuresti eeltoodud kirjeldusega päri ja soovitavad ettevõtjatel näha noorte käitumismustrites võimalust, mitte probleemi.
„Kui vaatame noori, kes meil vestlustel osalevad, siis näeme, et nad on pigem julged ja otsekohesed, ei kavatse ühel töökohal aastaid „tiksuda“, eriti kui see neile arenguvõimalusi ei paku või pole suhted otsese juhiga kõige paremad,” ütles Manpower Eesti personalipartner Renata Keva. „Neid mõjutab töökeskkond küll väga, aga nad väärtustavad rohkem kui varasemad põlvkonnad töö ja isikliku elu tasakaalu. Kuna nad on sündinud digiajastul, siis nende enda juurde meelitamiseks ja hoidmiseks võiks üle vaadata ettevõtte tehnoloogilised lahendused või kaasata Z- põlvkonna esindajaid nende arendamisse,“ rõhutas ta. „Samas ei tohi unustada, et iga inimene on erinev ja igas vanusegrupis on inimesi, kes mõtlevad üht- või teistviisi, meie läheneme neile alati personaalselt ja paindlikult.“
Uuring on kättesaadav: https://workforce-resources.manpowergroup.com/workforce-trends-in-2025/world-of-work-for-generation-z-in-2025
Lisainfo: Maarja Rüütel, +372 514 8448,
***
Manpower Eesti personalipartner Renata Keva käis 12.03.2025 Kuku Raadio saates "Buum" rääkimas Z- põlvkonna teemal.
Saadet saab kuulata siit: Z-generatsiooni tulevik tööturul, kodukontori töötajate läbipõlemine ja maailma ägedaima F1 vormelikogu uus omanik. | Kuku