Manpower alustas Eestis 20 aastat tagasi. Ajad, olud ja värbamise väljakutsed olid küll teistsugused, aga heade inimeste äratundmine on igal ajal väärt oskus. Meie tegevjuht Heigo oli esimene Eesti Manpoweri töötaja, kes asus konkursi korras otsima personalijuhti.
Valik oli sedavõrd õnnestunud, et valituks osutunud Kaili on meie meeskonna armastatud liige ka täna, 20 aastat hiljem.
Uurisime Kaililt ja Heigolt, millised mälestused neil Manpoweri algusaastate kohta on ja mis suunas võiks Eesti personalivaldkond liikuda tervikuna.
Kaili:
Miks otsustasid sellele kohale kandideerida ja kas olid varem Manpowerist kuulnud?
Peale Heigo (ettevõtte juhi) ei olnud vist keegi sel hetkel Eestis Manpowerist kuulnud. Nägin kuulutust ja kandideerisin, sest värbamine kui valdkond tundus siis (ja tundub siiamaani) huvitav.
Kas mäletad seda esimest vestlust? Mida Sinult küsiti?
Vestlus toimus toonases veel üsna mööblist tühjas kontoris. Mida küsiti, seda küll ei mäleta. Küll mäletan, et vestlusele järgnes jube külma ilmaga laevasõit Helsingisse kohtuma Soome juhtidega.
Milline Sinu töö algus välja nägi?
Kontor oli lage, internetiühendust ei olnud ja täpselt veel ei teadnud ka, mis toimuma hakkab, aga põnev oli sellegipoolest. Meeles on pidev Soome sõitmine aeglaste laevadega ja iga kord tunnine piirikontrolli saba.
Mis oli Sinu esimene otsing/projekt? Mis kanaleid otsinguks/kuulutamiseks kasutasid? Kuidas vestlused välja nägid?
Esimene oli ühe ravimifirma assistendi otsing – aga kuidas klient meid tookord üles leidis, seda ma küll ei mäleta. Teisena tuli Nokia suveasendaja rendiprojekt. Tasulisi kanaleid me algul ei kasutanudki, panime kuulutuse oma kodulehele, see oli lingitud andmebaasiga. Ajad olid teised, tutvused ja meililistid töötasid hästi.
Mis on kõige põnevam otsing mille pidid läbi viima?
Otsisime tuukrit. Hispaaniast tulnud klient ilmus eikuskilt ja kadus eikuhugi.
Heigo:
Kas mäletad, palju oli kandideerijaid ja miks Kaili välja valisid?
CV-sid laekus 15-20 ringis, vestlesin vist kuue inimesega. Kaili eristus nii oma rahuliku ja praktilise jalad-maa-peal olekuga kui ka piisava kogemustepagasi ja varem täidetud HR juhirollide poolest, lisapluss oli soome keele oskus, sest alguses olime väga tihedalt Soomega seotud, peaaegu nende organisatsiooni osa, kuigi juriidiliselt iseseisev.
Milline töö algus välja nägi?
Alustasime täiesti nullist: tühi tuba, kaks lauda, lauaarvuti ja telefon. Väga tihti käisime Soomes koolitustel ja koosolekutel. Müügi- ja turundustegevus keskendus toona personalirendile, sest see oli sisuliselt tundmatu teenus Eestis. Eristusime turul rahvusvahelisuse tausta ja kõrgete eetiliste standarditega, need olid algusest peale meie põhitrumpideks – suutsime pakkuda lahendusi ja teenuseid, mida kohalikud ettevõtted ei osutanud.
Kui lihtne/keeruline oli Manpoweri äri Eestis käivitada? Kui palju konkurente oli tol ajal?
Huvitaval kombel enam-vähem samal ajal otsustasid turule tulla mitu Soome personalirendiettevõtet ja ka maailma suurim konkurent (Adecco). Samas aitas see kaasa personalirenditeenuse kiiremale levikule, kuna sellest räägiti ja kirjutati rohkem. Juba aasta hiljem asutati Personalirendiettevõtete Liit. Adecco lahkus mõni aasta hiljem ja Manpower jäi aastateks ainukeseks globaalseks personalilahendusi pakkuvaks firmaks Eestis.
Kas Manpoweri teenuste loetelus oli midagi, mida teised agentuurid toona klientidele ei pakkunud?
Personalirent oli suhteliselt tundmatu mõiste. Lisaks pakkusime täislahendusi, kus lisaks inimestele olid ka nende tööruumid ja töövahendid. Samuti olid meie õlul kõik tööandja kohustused ja vastutus ning seda mudelit pakume tänini. Mitmed teenused on lisandunud reaalsetest turuvajadustest lähtuvalt, nii meil kui mujal.
20 aastat hiljem… Mille üle uhkust tunned?
Järgime endiselt kõrgeimaid äristandardeid - 15 aastat Most Ethical maailmas, 8 aastat CSR Kuldtase Eestis. Pakume kõiki HR teenuseid ja võime välja töötada erinevaid lahendusi, mida kliendid võiksid vajada. Suur osa meeskonnast on püsinud aastaid ja meeskonna sisene vastastikune toetus ning ühine pingutus suuremate projektide edukaks elluviimiseks on endiselt muljetavaldav.
Sünnipäevasoov? 🎂
Ärikeskkond võiks olla vastutustundlikum. Tahaks, et konkurendid järgiks rohkem ja täpsemalt seadusi ja kliendid hindaksid oma koostööpartnerite eetilisi ja vastutustundlikke väärtuseid.